LPP - Ekonomi (åk 9)



LPP - Ekonomi och Arbetsmarknad (årskurs 9)


Tid för arbetsområdet
Arbetsområdet kommer pågå under de kommande åtta veckorna.

Syfte med arbetsområdet
Arbetsområdet syftar till att du ska utveckla en förståelse för hur vår samhällsekonomi fungerar och påverkar på olika nivåer i samhället, hur vår arbetsmarknad fungerar samt hur du som konsument kan tillvarata dina rättigheter i samhället.

Moment i arbetsområdet:
  • Privatekonomi. Här kommer vi att titta närmare på hur den enskilde individen och familjens ekonomi ser ut och fungerar samt hur denna påverkas av faktorer i vårt samhälle såsom exempelvis politiska beslut, svängningar i konjunkturen och läget på arbetsmarknaden. 
  • Konsumenträtt. Vilka är dina rättigheter och skyldigheter som konsument i samhället? Det är den frågan främst som kommer behandlas här. Under momentet kommer du också få viss kännedom om Allmänna Reklamationsnämnden. 
  • Samhällsekonomi. Under detta moment kommer du att få en förståelse för hur vår ekonomi fungerar i samhället. Begrepp som inflation, deflation, konjunkturer, bruttonationalprodukten och globalisering är här centrala delar. Aktiemarknaden och hur denna fungerar samt hur den påverkar vårt samhälle tas också upp kortfattat inom ramen för detta moment. 
  • Arbetsmarknaden. Under detta momentet kommer du att få en förståelse för hur arbetsmarknaden fungerar och vilka de olika parterna (fack och arbetsgivare) är. De grundläggande delarna av vår arbetsrätt (Lagen om anställningsskydd och Lagen om medbestämmande i arbetslivet) kommer också att behandlas. Globaliseringens påverkan på svensk arbetsmarknad kommer också behandlas. 
För betyget E krävs:
  • Att du kan undersöka samhällsfrågor som är relaterade till ekonomi och arbetsmarknad samt att du kan uttrycka ditt sätt att se på någon eller några samhällsfrågor som är relaterade till ekonomi och till arbetsmarknaden samt att du till viss del kan underbygga dina argument för din ståndpunkt i olika samhällsfrågor som är relaterade till ekonomi och arbetsmarknad. 
  • Att du kan söka information om ekonomi och arbetsmarknad och kan använda källor på ett sätt som fungerar samt att du kan föra enkla resonemang om huruvida dina källor är trovärdiga samt kring vilken relevans som de källor du använder dig av har. 
  • Att du har en grundläggande kunskap om hur samhällsekonomi fungerar samt med viss handledning kan sätta in de samhällsekonomiska begreppen i sitt sammanhang. 
  • Att du kan beskriva och förklara de grundläggande strukturerna på arbetsmarknaden samt att du har en viss kännedom inom områdena arbetsrätt, konsumenträtt och aktiemarknaden. 
  • Att du tar del av och har kännedom om aktuella ekonomi nyheter. 
För betyget C krävs:
  • Att du i samband med att du undersöker frågor relaterade till ekonomi och arbetsmarknad kan se relativt komplexa samband inom och mellan olika strukturer i vårt samhälle. 
  • Att du på ett relativt väl fungerande sätt kan använda såväl begrepp som modeller inom ramen för ekonomi och arbetsmarknad samt sätta in dessa i sitt sammanhang. 
  • Att du kan föra resonemang kring hur sådant som politiska beslut, konjunkturen och situationen på arbetsmarknaden påverkar såväl samhället som den enskilde individens ekonomi och förutsättningar. 
  • Att du uppvisar goda kunskaper om hur arbetsmarknaden fungerar, vilka de olika parterna på vår arbetsmarknad är samt att du har goda kunskaper inom områden som arbetsrätt, konsumenträtt och aktiemarknaden. 
  • Att du kan föra relativt väl underbyggda resonemang kring såväl källors trovärdighet som relevans samt att du kan koppla detta till de källkritiska kriterierna. 
För betyget A krävs:
  • Att du i samband med att undersöker frågor relaterade till ekonomi och arbetsmarknad kan se komplexa samband inom och mellan olika strukturer i samhället samt att du kan dra egna slutsatser utifrån dina undersökningar. 
  • Att du kan använda dig av begrepp och modeller inom såväl ekonomi som arbetsmarknad för att analysera och diskutera komplexa och aktuella samhällsfrågor.
  • Att du kan föra underbyggda resonemang kring hur sådant som politiska beslut, konjunkturer och förändringar på arbetsmarknaden påverkar såväl samhället som individens ekonomi och möjligheter samt att du kan för enkla resonemang kring hur vi ska få en hållbar utveckling i samhället och hur detta kommer påverka sådant som arbetsmarknad och ekonomi. 
  • Att du kan föra väl underbyggda resonemang utifrån de källkritiska kriterierna när det gäller källors trovärdighet och relevans. 
  • Att du uppvisar en stor förståelse för hur arbetsmarknaden fungerar, för hur du som konsument kan ta tillvara dina rättigheter i samhället och för hur aktiemarknaden fungerar. 
Arbetsformer
Under arbetsområdet kommer ni att arbeta både enskilt och i grupp. Men ni uppmanas att diskutera också de individuella uppgifterna både i skolan och i det forum som finns i Moodle och som heter "Forum för diskussion om examination". Under arbetsområdet kommer ni att möta både lärarledda genomgångar och diskussioner både online och i klassrummet i form av exempelvis seminarium. Det är en stor fördel om ni under arbetsområdet använder forumet som finns i Moodle för diskussion om aktuella ekonomi nyheter för att diskutera aktuella samhällsfrågor relaterat till ekonomi och arbetsmarknad.

De arbeten som ska lämnas in under arbetsområdet lämnas in direkt i Moodle antingen via forum eller via de särskilda mappar för inlämning av uppgifter som finns utlagda i klassrummet i Moodle. Era arbeten som ni lämnar via dessa särskilda mappar skall vara i PDF-format. Ni hittar bedömningen av era arbeten när de är rättade i respektive inlämningsmapp. Under arbetsområdet kommer vi att gå igenom de olika momenten. Detta kommer ske i form av lektioner både online och i klassrummet. Diskussion såväl i klassrummet som online i exempelvis Moodle och i de sociala medierna är centrala i arbetsområdet. Under arbetsområdet kommer ni att ha två mindre uppgifter och en hemtentamen. Uppgifterna och hemtentamen lämnas in i sina respektive inlämnings mappar i Moodle i PDF-format.

Inlämningsuppgift
Ni kommer att bli indelade i några olika grupper av läraren. Detta kommer ske i Moodle och ni kommer att få reda på vilka grupper ni tillhör av läraren. Denna fördelning i grupper kommer naturligtvis också att finnas tillgänglig som ett PDF-dokument i klassrummet i Moodle. Varje medlem i gruppen skall sedan formulera en läslogg om ekonomi eller arbetsmarknad. Börja med att hitta ett citat som finner särskilt intressant inom ekonomi eller inom området arbetsmarknad. Citatet kan du hämta från Internet, från böcker eller någon annan källa. Observera att det är ett absolut krav att du anger exakt var du har hittat ditt citat. Du ska sedan allmänt reflektera över ditt citat, gärna med utgångspunkt i det som vi har gått igenom under momentet fram tills dess att denna uppgift ska vara klar. Du ska sedan formulera en diskussionsfråga utifrån ditt citat och din korta reflektion. Läsloggen lämnar du in via den inlämnings mapp som finns i Moodle till läraren.

Den diskussionsfråga som du har formulerat i din läslogg skall läggas ut i forumet för ändamålet i Moodle så att ni i gruppen kan diskutera de olika frågor som de olika medlemmarna i gruppen valt att formulera. Denna diskussion kommer i likhet med läsloggen att bedömas av läraren. Gruppen väljer sedan ut en av de frågor som formulerats i samband med att ni skrev läsloggarna som ni vill lyfta fram vid seminariet som kommer mot slutet av momentet. Läraren kommer vid bedömningen av era arbeten att särskilt titta på hur du använder dig av de ekonomiska termerna och teorierna som vi har tagit upp under momentet för att argumentera för din ståndpunkt i din reflektion över citatet och för att argumentera i såväl de frågor som lyfts i den mindre gruppen som i helklass när vi har seminariet. Observera att seminarium är en form som handlar om allas aktiva deltagande.

Hemtentamen
Hemtentamen är en del av det som ska göras enskilt under arbetsområdet. Det är dock centralt att påpeka att det är av stor vikt att ni använder de redskap som finns för att diskutera de frågor som hemtentamen innehåller med varandra. Hemtentamen kommer att bedömas som en helhet utifrån de mål och kriterier som man på nationell nivå har formulerat kring ekonomi och arbetsmarknad. Det innebär att läraren vid sin bedömning särskilt kommer att titta på:
  • Att du kan formulera och undersöka någon eller några samhällsfrågor med koppling till ekonomi och arbetsmarknad samt hur väl du lyckas förankra dina argument och reflektioner i de begrepp och teorier som vi har tagit upp under momentet. 
  • Din förståelse för olika begrepp och teorier inom områdena ekonomi och arbetsmarknad samt hur väl du kan tillämpa dina kunskaper inom konsumenträtt och arbetsrätt. 
  • På vilket sätt du hanterar dina källor utifrån såväl relevans aspekten som de källkritiska aspekterna. 
Frågorna som skall besvaras i denna hemtentamen är följande: 
  1. Definiera vad som menas med begreppen inflation och deflation. Förklara sedan varför deflation under en längre period är skadligt för samhällsekonomin. 
  2. På marknaden för en viss hushållsmaskin råder perfekt konkurrens. Det innebär att marknaden styrs av utbud och efterfrågan. Priset på denna maskin faller med anledning av den snabba tekniska utvecklingen inom området från tusen kronor till femhundra kronor. Förklara vad som menas med utbud och efterfrågan. Visa sedan i ett utbud- och efterfrågediagram vad som händer med utbud och efterfrågan på hushållsmaskinen när priset faller från 1 000 kronor till 500 kronor. 
  3. Du har köpt en Android surfplatta. När du kommer hem upptäcker du att din Android surfplatta inte startar. Du åker därför tillbaka med den till affären. Men affären nekar dig en ny surfplatta och vill heller inte ta ansvar för eventuella reparationer. Har affären rätt att göra på det här sättet? Motivera ditt svar med hänvisning till lagtext. 
  4. Du arbetar på ett företag som har 30 anställda. Företaget tvingas nu med anledning av de sämre tiderna som lågkonjunkturen har medfört att säga upp tio anställda. Förklara skillnaden mellan en högkonjunktur och en lågkonjunktur samt varför det inte är lämpligt att föra en expansiv finans- och penningpolitik vid en högkonjunktur. Vilka anställda är det som först kommer att bli uppsagda från sina arbeten vid företaget? Motivera svaret med utgångspunkt i arbetsrätten.    
  5. Formulera en fråga som rör antingen ekonomi eller arbetsmarknad som är av reflekterande karaktär och besvara sedan din frågeställning. Tänk särskilt i denna uppgift på balansen mellan referat och reflektion och på de källkritiska aspekterna. 
  6. Vilka är dina rättigheter respektive skyldigheter som aktie ägare i ett bolag? Förklara också vad som är skillnaden mellan en aktie och en option. 
  7. Förklara vad som menas med globalisering och reflektera kortfattat över något eller några exempel på hur du möter globaliseringen i din vardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar