Manifest

Välkommen!
Välkommen till mitt kryp in här på nätet som handlar om den digitala skolan. Fredrik Karlsson heter jag och bor för närvarande i Helsingborg. Samhällskunskap, Religionskunskap och Historia är de ämnen som jag har med mig från min utbildning och som jag har behörighet att undervisa i för grundskolans senare år och för gymnasieskolan. Är i full färd med att avsluta min utbildning på lärarutbildningen för närvarande. Detta är min deklaration eller om man så vill manifest över hur jag som individ ser på min roll som lärare och hur jag vill undervisa i framtiden när jag kommer ut som lärare i verksamheten.

Lärarrollen och ledarskapet
Lärarrollen har enligt mitt sätt att se på det förändrats under senare år. Den kommer säkert att fortsätta att utvecklas allt eftersom vi lämnar industrisamhället och övergår till det digitaliserade och globaliserade samhället. Det kommer enligt mitt sätt att se på det bli allt viktigare med samarbete mellan lärare, mellan lärare och elever och mellan elever. Detta är något som också stöds av LGR 11 där man skriver: "kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga". Men samtidigt som detta ger stöd för ett stort mått av samarbete i klassrummet så måste man också som lärare konstatera det faktum att eleverna också ska lära sig att arbeta självständigt. Ett viktigt citat som har absolut har påverkat mitt sätt att se på lärarrollen är följande: "All of us are potential teachers as well as learners - in a true collaborative environment we are both". (Stycket under uppdatering)

Thomas Gordon har tagit fram en ledarstil som heter "Aktivt ledarskap". Det är den ledarstilen som passar bäst in på mitt sätt att se på hur en lärare ska leda en klass. Den ledarstil som Gordon förespråkar handlar väldigt mycket om självkontroll. Det innebär att man tror på att läraren inte kan kontrollera elevens beteende eftersom denne har en egen fri vilja. Gordon framhåller vikten av både samarbete och en undervisning som är formad efter elevens behov och förutsättningar. Det finns ett par formuleringar i LGR 11 som kan nämnas i sammanhanget och som jag tagit fasta på när jag valt att arbeta utifrån ett det demokratiska ledarskap som Gordon har tagit fram. Ett sådant konkret exempel från LGR 11 är dess inledande mening där man kan läsa: "Skolväsendet vilar på demokratins grund". Ett annat konkret exempel från LGR 11 är: "Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov".

Skolans dubbla uppdrag
Skolan har enligt LGR 11 dubbla uppdrag. Vi ska både sörja för elevernas kunskapsutveckling och för deras demokratiutveckling. Detta brukar kallas för demokratiuppdraget och kunskapsuppdraget i skolan. Det är mycket viktigt för min del att båda dessa uppdrag hanteras på ett bra sätt i den svenska skolan. För de är båda oerhört viktiga för att eleverna ska kunna bli demokratiska och kritiska samhällsmedborgare i det globaliserade och digitaliserade samhället. Förmågor som att kunna söka och kritiskt granska information och kunskap, att snabbt och effektivt kunna inhämta ny kunskap från olika källor för att kunna lösa olika former av problem och att kunna delta i att utveckla vår demokrati tror jag kommer bli allt viktigare. Vi måste fostra eleverna in i en tid där samhället och den digitala tekniken utvecklas oerhört fort. Ett samhälle som ser fundamentalt annorlunda ut i jämförelse med industrisamhället.

Läroplanen för grundskolan 2011 slår fast att: "Läraren ska klargöra och med eleverna diskutera det svenska samhällets värdegrund och dess konsekvenser för det personliga handlandet.". Vidare kan man i LGR 11 läsa att skolan skall bemöta främlingsfientlighet och intolerans med "aktiva insatser", "kunskap" och med "öppen diskussion". Detta är centrala delar av det som i skolan kallas för demokratiuppdraget. Det här är oerhört centrala frågor. Men många av dessa värdegrunds frågor är så komplexa att de kräver att man har tid för att diskutera dem och att var och en kan fundera över svaret och inte omedelbart behöver leverera ett svar. Det senare blir ofta fallet när man har fyrtio minuters lektioner och i bästa fall lektioner på upp till en timme. Visst, vi hade kunnat förlänga lektionerna, men vi vet från forskning att det är inte är ett bra alternativ då man helt enkelt inte orkar lyssna så länge aktivt.

För att vi ska kunna hantera demokratiuppdraget på ett sätt som faktiskt överensstämmer med läroplanens formuleringar så vill jag flytta ut uppdraget till ett forum på nätet exempelvis så att både lärare och elever på ett bättre sätt kan delta i denna viktiga diskussion och få en chans att faktiskt fundera igenom sina inlägg i debatten. Det andra uppdraget som vi har som lärare är kunskapsuppdraget. Det innebär att vi som lärare ska sörja för elevernas kunskapsutveckling. Det finns ett antal formuleringar i LGR 11, om man bortser från vad det centrala innehållet anger för respektive kurs (där i och för sig mycket av nedanstående finns med), som jag vill sätta extra fokus på inom ramen för detta uppdrag (Obs! nedanstående är direkt hämtat från LGR 11):
  • kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområden för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv.
  • kan använda kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden.
  • har fått kunskaper om de nationella minoriteternas (judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar) kultur, språk, religion och historia.
  • kan samspela i möten med andra människor utifrån kunskap om likheter och olikheter i livsvillkor, kultur, språk, religion och historia.
  • har fått kunskaper om samhällets lagar och normer, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och i samhället.
  • kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande. 
Min uppfattning är att det som i skolan kallas för kunskapsuppdraget är möjligt att hantera inom ramen för nuvarande lektionstid. Men det hindrar inte att man också kan komplettera med olika podcast eller för den delen använda podcast för The flipped classroom som innebär att eleverna får ta del av innehållet hemma innan de kommer till skolan via modern teknik och sedan får applicera innehållet i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar