tisdag 24 januari 2012

Informationsteknik och mobbning


Det arbete som bedrivs för närvarande ute i skolorna verkar inte fungera särskilt väl om man kan ska uttrycka saken snällt. Mobbningen och den kränkande behandlingen finns fortfarande kvar om än mer i det dolda nu än vad det har varit tidigare. Skolverket har i samband med sin granskning ifrågasatt samtliga program för att bekämpa mobbning. Istället för att titta på andra lösningar så har arbetet mer eller mindre stannat av med dessa viktiga frågor. Skolorna är med all rätta förvirrade över vad som gäller nu. Varken Skolverket eller företrädare för olika antimobbningsprogram har agerat särskilt konstruktivt den senaste tiden. De har istället ägnat sig åt anklaga varandra i debatten för en massa saker.

Det enda sättet att förebygga mobbning är att ta diskussionen med eleverna om den demokratiska värdegrund som vårt samhälle vilar på. Det innebär att man som lärare måste våga ge sig in i svåra och komplexa frågor av bland annat etisk och moralisk karaktär. För att kunna ta dessa diskussioner med eleverna är bloggar, Twitter, Facebook, Forum och så vidare bra ställen. Om man som lärare behöver bra ställen att planera undervisning om detta med mobbning, kanske rent av tillsammans med kollegor, så är Mindmeister där man kan skapa Mindmap ett utmärkt verktyg.

Det är dags att tänka om när det kommer till arbetet mot mobbning. Det är dags att sluta köpa in ovetenskapliga program mot mobbning. Det spelar ingen roll hur många antimobbningsprogram man köper in om man inte förstår roten till problemet, nämligen det faktum att den demokratiska värdegrunden inte diskuteras i skolan. Skolan ska värna om den enskildes integritet enligt skollagen och läroplanen. Det torde vara en integritetskränkning att bli mobbad. Låt oss ta vara på den digitala teknikens alla möjligheter till att diskutera, samarbeta och kommunicera kring dessa frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar