måndag 23 januari 2012

Vad håller Unikum och Helsingborgs stad på med?



Helsingborgs Dagblad håller för närvarande på med en större granskning av Helsingborgs stads val av plattform för lärande. En lärande plattform som kallas för Unikum. Det är tämligen uppenbart av den eminenta granskning som Helsingborgs Dagblad tillsammans med lärare och elever gör att valet av lärande plattform är tämligen misslyckat och att de ansvariga politikerna och tjänstemännen i kommunen nu kört huvudet i sanden. Varken Helsingborgs stad eller Unikum tycks ha förstått vad som krävs av en modern lärande plattform idag. Det räcker inte särskilt långt med att lärande plattformen innehåller blogg, IUP och Portfolio för att man ska kunna lyckas nå alla elever och se till att de får en bra kunskapsutveckling och inte minst att de också ska utvecklas till demokratiska och kritiska samhällsmedborgare.

Det krävs omfattande verktyg för samarbete och kommunikation mellan elever, men också mellan lärare och elever för att man ska lyckas med användningen av informations- och kommunikationsteknik i skolan. Det krävs en lärande plattform där det inte bara är dokumentation som står i fokus. Det räcker inte att man bara laddar upp arbetsmaterial, kan föra dokumentation och eventuellt kan blogga. Det krävs att man skapar en kollaborativ miljö där eleverna hela tiden kan samarbeta och diskutera både med andra elever och med läraren. Det krävs att man kan låta eleven bli den där individen som både enskilt och tillsammans med andra får tillfälle att producera kunskap och kultur.

Unikum lever i likhet med flera andra kommersiella lärande plattformar inte upp till de höga krav som jag ställer på en lärande plattform som jag ska använda i min undervisning. Det är bara lärande plattformar eller digitala verktyg som lever upp till de höga krav som jag ställer på användarvänlighet, flexibilitet, möjligheter att samarbeta och kommunicera osv. som kommer in i mitt klassrum. Det finns än så länge bara en aktör på marknaden för lärande plattformar som når dessa höga krav på möjligheter till samarbete, kommunikation, flexibilitet, användarvänlighet, möjligheter till integration med andra verktyg osv. som jag ställer. Det är öppen källkod lärande plattformen Moodle. Den är tillsammans med sina över 800 moduler och block som man kan installera helt fri att använda sig av.

Den enda lilla kostnaden som finns med lärande plattformen är den som finns för webbhotell (ca 4 dollar/månad). Här finns allt från Wiki, forum, bloggar, integration med sociala medier, integration med den virtuella världen Second Life, individuella utvecklingsplaner, E-portfolio, moduler för att hantera Projektarbeten, möjligheten att arbeta med Problembaserat lärande och så vidare och så vidare. Moodle har ett gediget system också för uppföljning av både process och resultat. Man har bedömningsmatriser som man kan fylla i direkt i Moodle. Man kan som lärare arbeta med kollaborativa nättidningar osv. i Moodle. Den som vill läsa mer om Moodle:s alla funktioner kan titta in här och här. Eftersom Moodle är installerad på  den server som jag hyr plats på och jag har full acess till servern så är det jag som bestämmer vilka av de funktioner som finns tillgängliga som kommer in och inte någon extern aktör.

Moodle flyttar makten till mig som lärare och till eleverna. Det är en oerhört positiv utveckling enligt mitt sätt att se på det! Moodle är kort sagt verktyget för mig som står för det demokratiska klassrummet, som betonar vikten av kommunikation och samarbete både mellan elever, men också mellan elever och lärare, flexibilitet, interaktion, diskussion, reflektion och integration med andra verktyg på webben. Att Moodle dessutom kan integreras med en av de bästa E-portfolio jag har sett på hela marknaden i form av Mahara E-portfolio är ännu ett skäl till varför jag väljer att använda Moodle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar