tisdag 10 januari 2012

Mahara E-Portfolio – ett alternativ till traditionell examination



Jag utlovade att återkomma med ett inlägg om Mahara E-portfolio i ett tidigare inlägg här. För min del innebar mötet med denna öppen källkod E-portfolio, i likhet med när jag kom i kontakt med lärande plattformen Moodle, ett uppvaknande från ett allt för stort fokus på de traditionella sätten att undervisa och examinera på. Under debatten om katederundervisning var mitt perspektiv att det var bra med eget arbete. Nu i och med att jag kom i kontakt med Moodleså har detta förändrats helt till att istället betona vikten av kollaborativt lärande och kollaborativ undervisning där samarbete och kommunikation står i fokus. Nu i och med att jag kom i kontakt med Mahara E-portfolio för någon dag sedan så kan man säga att också förhållningssättet till examination för min del håller på att förändras.
Det är nog inte frågan om utan när detta med E-portfolio kommer att bli stort inom utbildningsväsendet. Det är enligt mitt sätt att se på det ett alternativ att använda exempelvis Mahara E-portfolio istället för de traditionella examinationsformerna. Men det kan likaväl vara ett bra komplement till de traditionella examinationsformerna. Men en sak är viktig att påpeka här direkt och det är vi omgående måste börja se till vad det är eleverna ska lära sig genom att använda den moderna tekniken. Vilka kunskaper ska de få med sig? Vilka färdigheter är det jag som lärare vill betona vikten av med användningen av viss teknik? För valet av metod och teknik kommer ha väldigt stor inverkan på vad det är eleverna i slutändan får ut av ett arbetsområde exempelvis.

2 kommentarer:

  1. Vi använder plattformen it's learning och i praktiken blir det en slags e-portfolio då alla kommentarer och resultat finns samlade och när omdömen och IUP kan fyllas i och kommenteras av både lärare, elev och förälder. Det känns väldigt bra med den interaktiviteten tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,

      Moodle är i likhet med IT´s learning i princip en E-portfolio och Moodle har också egna moduler som är E-portfolio. Det som var anledningen till varför jag ändå valde att gå till en extern E-portfolio, i det här fallet Mahara, var att jag inte bara vill kunna använda det som portfolio utan också för att kunna ha samma E-portfolio system för att kunna låta eleverna producera sidor som mer eller mindre liknar webbsidor (även om det görs i Mahara).

      Fredrik

      Radera