tisdag 10 januari 2012

Ett nytt utbildningsväsende några musklick bort!



Under en tid har jag skrivit allt mer om den kollaborativa undervisningen. Den kollaborativa undervisningen innebär mer av samarbete och kommunikation i klassrummet. Det handlar om att ta vara på alla de fantastiska möjligheter som informations- och kommunikations teknik har inneburit. Det finns inte några ursäkter för att inte ta steget ut i den online kultur som eleverna redan befinner sig i. Eleverna behöver få arbeta aktivt och praktiskt i samspel med andra för att de verkligen ska få bestående kunskap. Det har man visat i flera studier. En av de som visar på detta är Dewey och dennes Learning by doing.
Eleverna är inte längre konsumenter av kunskap. De är både konsumenter och producenter av kultur och kunskap. Det är en väldig skillnad mot tidigare då eleverna var passiva konsumenter av kunskap som lyssnade på vad läraren sa. Nu har vårt samhälle förändrats i och med Internet och bland annat de handdatorer vi kan bära med oss överallt. Vårt informationsmonopol finns inte längre. Lärande kan ske var som helst oberoende av tid och rum med bland annat Khan Academy. Vi kan samarbeta med vem som helst på hela jordklotet i realtid. Detta förändrar förutsättningarna för lärande, undervisning, utbildningssystemetskolpolitikens inflytande, för möjligheterna att vara kreativa och ta del av kunskap på ett radikalt sätt.
Internet håller på att slå undan benen på nuvarande utbildningssystem och vi börjar allt mer se tendenser till hur man både till viss del ute i verksamheten, men också bland politikerna försöker behålla nuvarande utbildningssystem. Det handlar om allt från att man beslagtar smarta telefoner (som numera inte är telefoner utan handdatorer) till att man förbjuder användningen av sociala medier och Wikipedia. Det enda skälet som jag kan se till att man agerar så här är att skolan för något år sedan insåg vad den moderna tekniken med Internet, sociala medier, datorspel, online världar som Minecraft, smarta telefoner och så vidare skulle få för konsekvenser i form av en fullskalig digital revolution inom utbildningsväsendet som skulle komma att förändra ett helt system. Nu verkar det sån tur är som att den kommer att bli genomförd i alla fall då skolan inte har en chans att kunna stå emot de stora krafter som är satta i rörelse av den moderna teknik och den globalisering som vi har nu.
Jag har inte hunnit med och testa allt för mycket i Mahara E-portfolio än så länge. Men det jag har hunnit testa är jag verkligen mer än positiv till. Prov är inte en form för examination som är särskilt uppskattad av mig. Detta med E-portfolio kan mycket väl vara ett bra alternativ till de traditionella examinationsformerna (prov, inlämningsuppgifter osv.), med viss reservation då för att jag inte hunnit testa Mahara E-portfolio i allt för stor utsträckning ännu. Återkommer till det ämnet (Mahara E-portfolio) senare idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar