tisdag 31 januari 2012

Skolan och den digitala världen - två elevexempel



De två elevexempel som detta inlägg ska handla om är båda hämtade från Dunkels bok "Vad gör unga på nätet?". Detta är elevexempel som skrämmer mig. Det första elevexemplet handlar om en elev som gick i årskurs 8 och som inte alls gillade skolan. Därför var denne elev så lite som möjligt i skolan. Denne elev hade IG i både Engelska och Bild. Samtidigt satt eleven hemma och ägnade sig åt avancerad bildhantering i Photoshop och avancerad engelska då denne elev läste engelska manualer till Photoshop. Det andra exemplet som är hämtat från Dunkels bok beskriver Dunkels själv så här:
Jag sitter just nu och rättar nationella proven i engelska och är helt förtvivlad. I min klass finns en liten grupp pojkar som nästan aldrig varit i skolan eftersom de sitter hemma och spelar World of Warcraft. Sen dyker de upp i maj och skriver MVG i engelska. Det är helt sjukt. Hur ska vi få tjejerna att stanna hemma och spela WoW? 
Det är uppenbart att en elev som kan använda avancerad engelska och bildhantering (om än digital) inte ska ha IG i varken engelska eller bild. Men det andra elevexemplet är nästan än mer upprörande. Vi har alltså elever som lär sig ett helt språk själva så väl att de kan skriva MVG på det nationella provet i engelska. Det samtidigt som skolan talar om att eleverna inte borde ägna sig så mycket åt datorspel som World of Warcraft. Eleverna ser detta som helt naturliga miljöer för lärande, för kommunikation och för samarbete. Vi uppmanar eleverna att träna sin samarbetsförmåga och träna sin engelska exempelvis. Men så fort de gör det online eller med hjälp av medier som skolvärlden inte förstår sig på så blir det kontroversiellt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar