fredag 24 februari 2012

Examination i en digital miljö


Det finns ingen som kan ha undgått att jag är en varm anhängare av att använda informationsteknik i alla dess slag i undervisningen. Detta rör i högsta grad också inom området examination där jag argumenterar för att vi kan skapa mer interaktiva och kreativa examinationer med hjälp av den moderna tekniken. En av de bloggare som jag brukar läsa och kommentera hos är Jan Lenander. Han har i sitt inlägg "Vi lärare behöver olika uppdrag" lyft en fråga som vi har all anledning att fundera över. Så här skriver han: "Hur går radikala förändringar av examinationsformerna ihop med de innehållsmässiga kraven i ämnet?". Frågan är relevant då det här är en del av en utmaning som väldigt många kämpar med för närvarande i form av hur man får till bra examinationer online.

Det är knappast en utmaning som kan lösas här och nu. Men det är en utmaning inför framtiden helt klart då skolan allt mer tar steget över i den digitala miljön. Vi borde här samarbeta och dra nytta av det som nu pågår på högskolor och universitet runt om i landet där man brottas med den här frågan i allt större utsträckning allt eftersom det blir allt mer distans studenter som läser online. De fåtal kommentarer som jag har hört från olika studenter om detta är att man önskar mer av seminarium via Adobe Connect eller dylika virtuella klassrum där man kan diskutera med varandra med hjälp av Headset och Webbkamera. Detta är något som även jag efter att ha läst en del kurser online upplever som väldigt positivt. Mer positivt än vad jag trodde från början att det skulle vara, även om tekniken ibland strular lite för ofta fortfarande.

För min del som blivande lärare i Samhällskunskap, Religionskunskap och Historia ser jag bara positivt på att det växer fram andra former av examination än de traditionella. Vi har alldeles för lite av debatt och diskussion i dessa ämnena. Examinationen är för min del inte bara ett verktyg för att se vad eleverna kan inom ämnet utan också ett verktyg för att öka samarbetet och kommunikationen i klassrummet. Vi måste ta tillvara alla de fantastiska verktyg som vi har fått för att ta fram morgondagens examinationsformer. Det är en spännande utveckling inom det här området. Eftersom jag är en varm anhängare av Blended learning som innebär att man ska kombinera det som är bra online med det som är bra med dagens utbildning så anser jag att en viktig del är att få en interaktion mellan det som sker online och offline. Man kan ha delar av olika examinationer online som sedan kombineras med offline aktiviteter. Här står vi i inför en stor utmaning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar