onsdag 4 januari 2012

Arbeta med nättidning i undervisningen


Lärandeplattformen Moodle innehåller en funktion som innebär att man kan låta eleverna bedriva sin egen nättidning. Denna modul kallas för Netpublish. Detta är en intressant modul som innebär att man som lärare faktiskt i samband med exempelvis medieundervisningen kan skapa en mer verklighetsbaserad undervisning och en mer verklighetsbaserad examination. Detta är enligt mitt sätt att se det en väldigt central del av den undervisning som bedrivs i skolan, i form av att den knyter an till elevernas vardag som i många fall innebär olika former av publiceringar på nätet. 

En av de som jag hämtat min inspiration ifrån när det kommer till den här typen av mer praktiska övningar i undervisningen och vid examination är Dewey och hans Learning by doing. Learning by doing innebär att lärande sker när man utför exempelvis en aktivitet. Konstruktivismen och det sociokulturella perspektivet som jag är en varm anhängare av förespråkar också samarbete och reflektion. Om man tittar på Learning by Discovery som är en annan central teori inom Konstruktivismen så betonar denna vikten av att eleverna ska få undersöka och få lösa problem delvis på egen hand. Detta är något som krävs om eleverna ska kunna skriva artiklar i Netpublish. Netpublish är definitivt en tillgång för en som mig som betonar vikten av samarbete och att eleverna ska vara producenter av kunskap och kultur! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar