lördag 18 februari 2012

Elever och den virtuella världen


Helena von Schantz har skrivit ett inlägg som heter "Knoppen en del av kroppen". Det finns en del aspekter som är intressanta i den här posten och som vi borde ta på allvar. Inte minst hur vi behandlar hälsofrågor i den svenska skolan där vi har en hel del att göra framöver. Det rör inte bara mer idrott i skolan utan rör i högsta grad också andra ämnen som Samhällskunskap där man till exempel kan få in hälsofrågor när man diskuterar hållbar utveckling och FN:s så kallade millenniemål. Men här finns också uttalanden i den här posten som kan vara värda att bemöta. Främst handlar det om följande citat ur Helena von Schantz blogg post:
I mina ögon är det här en stor, tickande orosbomb. Men det talas det tyst om. Istället oroar sig vuxenvärlden för hur våra barn ska klara sig i sin digitala framtid. Detta trots att vi som växte upp med en tv-kanal inte har haft några problem att navigera oss i vår digitala samtid. Detta trots att våra barn är så virtuella att de knappt har några liv. Det tycker jag är riktigt, riktigt ironiskt. 
Detta är ett märkligt uttalande. Men det förvånar mig definitivt inte då det är tämligen vanligt att vuxna intar det här förhållningssättet där man säger att "våra barn är så virtuella att de knappt har några liv". Problemet med det här sättet att resonera är att det är fel i sak. Många elever har hela sina liv på nätet. Det är där de träffar sina kamrater, det är de samarbetar och det är där de bidrar till att skapa framtidens samhälle. Vi har elever som kämpar med näbbar och klor för att bevara friheten på Internet. Många av de som protesterat mot ACTA - avtalet är ungdomar.

Vi har elever som dagligen skriver både långa och korta texter på bloggar och kanske även Wikipedia. Videon som jag lade in i början av inlägget är en trailer för världens i särklass största online spel genom alla tider. Spelet är World of Warcraft. Det är ett spel som många elever spelar dagligen. Vi har elever som lär sig ett helt språk bara för att kunna spela World of Warcraft. Hur ska vi som lärare ta vara på all den kunskap som eleverna besitter om spel som World of Warcraft? Hur ska elevernas intresse för skapande på Internet tas tillvara i skolan?

Våra elever har förstått vad den moderna tekniken innebär och använder alla dess möjligheter. Det har till synes en del i vuxenvärlden helt och hållet misslyckats med. Inte minst inom skolan. Men förändringen är på väg och nu finns det ingenting som kan hindra utvecklingen. Politiker kan möjligen förhala utvecklingen något, men den digitala och sociala revolutionen är redan här. Och den är här för att stanna. Nu tar vi skolan in i 2000-talet. Framtiden är redan här. Välkommen till 2012. Året för den digitala, globala och sociala revolutionen.  Det är dags att släppa handbromsen (kontrollen) i klassrummet för nu kommer det gå undan.



Nu kör vi och skapar morgondagens pedagogik och ser till att eleverna kan vara lärande i det 21:a århundradet. Sist en uppmaning till alla som är berörda av utbildningsväsendet. Ta en stund och fundera över vad du kan göra för alla de miljontals barn som aldrig får någon utbildning i världen. Tillsammans kan vi ändra på detta. Tillsammans kan vi göra skillnad för dessa miljontals barn. Låt oss använda alla verktyg vi har tillgängliga nu för att bidra till att de här barnen får en utbildning. Situationen är akut. Vi kan inte vänta på att politiker ska komma till handling. Vi måste agera tillsammans för en bättre värld och för världens barn och vi måste göra det nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar