måndag 13 februari 2012

En digital och global revolution i och utanför skolan


Internet och annan digital teknik håller på att förändra världen såsom vi känner den. Det som började som en revolution i Tunisien har nu spridit sig och blivit en världsomfattande rörelse som kräver förändring. En rörelse som står för demokrati, för mänskliga rättigheter och för social rättvisa. Människor blir slaktade i Syrien för att de vågar ställa sig upp och kräva sin frihet mot en auktoritär och hänsynslös regim. Tunisiens, Egyptens och Libyens folk har redan skrivit världshistoria i realtid. Det vi får uppleva i realtid nu med revolutioner världen över från Mellanöstern och Nordafrika till Europa till Ryssland och vidare till USA är bland det absolut största som har hänt i modern tid. 

Den digitala revolutionen är ett faktum och är här för att stanna. De som har makten idag ska betrakta och betraktar den fria opinionsbildning som sker på Internet som ett hot mot nuvarande ordning och struktur. För nuvarande maktstrukturer kommer att falla samman. Nu handlar det om att hamna på rätt sida historien. För hamnar man på fel sida historien nu så riskerar man snabbt att bli irrelevant som institution i vårt digitala och globaliserade samhälle. Skolan håller med de reformer som nu införs med katederundervisning, mer av nationella prov och studentexamen att hamna på fel sida om historien.

Dessa reformer bygger nämligen på att vi fortfarande har brist på information, att stora delar av inlärningen sker i skolan och att läraren fortfarande har kunskapsmonopol. De bygger dessutom på att utbildning är beroende av tid och rum. Alla dessa delar har nu fallit samman. De finns inte längre och kommer inte att komma tillbaka. Med aktörer som Khan Academy och de stora universiteten som exempelvis MIT i Michigan som lägger ut föreläsningar online gratis så förändras utbildning från att vara beroende av tid och rum till att vara helt oberoende av tid och rum. Det är hög tid för förändring. En förändring som borde leda till en skola som bygger på de fyra C:n i form av Collaboration (samarbete), Critical thinking (kritiskt tänkande), Creativity (kreativitet) och Communication (kommunikation).

Det är hög tid att våra politiker vaknar ur den dröm värld som man lever i för närvarande. Förutsättningarna för skolan, undervisningen och för lärandet är fundamentalt annorlunda nu än vad det har varit bara för några år sedan. Utvecklingen har gått enormt fort och skolan är snart ifrån sprungen om den inte snabbt lägger om systemet. Vad är det då som är så fundamentalt annorlunda när det kommer till förutsättningarna för skolan, undervisningen och lärandet? Jag ser ett par faktorer som på ett fundamentalt sätt förändrar verkligheten för skolan, lärandet och undervisningen i form av följande:

  • Vi kan samarbeta, diskutera och kommunicera med vem som helst över hela jordklotet vilket för några år sedan var helt otänkbart. 
  • Utbildningen var tidigare beroende av tid och rum. Nu är den oberoende av tid och rum. 
  • Vi kan utan att arbeta ihjäl oss som lärare individualisera undervisningen så att den är anpassad för den enskilde elevens förutsättningar och behov.
  • Läraren har inget monopol på kunskap längre och vi har heller ingen brist på information. Det mesta av inlärningen sker idag utanför skolan. Eleverna går från att vara konsumenter till att vara både konsumenter och producenter av kultur och kunskap.
  • Det finns i avsevärt mycket större utsträckning en möjlighet att se till att det finns en autentisk mottagare och inte bara läraren som tar emot och ger feedback på elevernas arbeten. 
Den som tror att man som lärare kan ha kontroll över elever idag är antingen naiv eller också har denne stoppat huvudet i sanden och ser därmed inte varthän samhället och den digitala utvecklingen är på väg. Vi måste som lärare våga släppa kontrollen med andra ord. Låt samarbetet, kreativiteten, kommunikationen och aktiviteten i och utanför klassrummet flöda. Välkommen till året för den digitala och globala revolutionen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar