måndag 20 februari 2012

Datorspel i och utanför skolan


Debatten om datorspel har handlat nästan uteslutande om negativa hälsoeffekter som man oroats över. Men den forskning som finns inom området har inte kunnat se att det finns något direkt samband mellan datorspel och negativa hälsoeffekter. Under de senaste åren har man istället valt att inom forskningen fokusera på de positiva effekter på inlärning, utvecklingen av färdigheter och utvecklingen av kunskap både i och utanför den skolan. Vuxna har under alla år från det att boken kom oroat sig över att ungdomar ägnar så mycket tid åt teknik. Under någon period jämförde man till och med läsning av böcker med spelberoende.

Det är många unga som tillbringar stora mängder tid på nätet och som upplever det som lättare att umgås med kamrater där än i exempelvis skolan. Inom forskningen tror man att detta bland annat kan bero på att det är lättare att kontrollera det virtuella jaget än det vardagliga jaget utanför datorns värld. För många ungdomar är den identitet man skapar i datorn en stor del av självbilden. De färdighetsspel som många använder idag i skolan har liten effekt har det visat sig på inlärningen. Däremot har spelen numera en helt annan karaktär av ett mer socialt slag. Ett exempel är Second Life. Där kan man till exempel som lärare låta eleverna utföra Haddj som är den stora vallfärden inom Islam. På det sättet skulle eleverna kunna få en upplevelse att koppla till och läraren kan använda Deweys Learning by doing på ett bättre sätt än tidigare.

Skolan har under årtionden varit en institution som inte haft särskilt bra relation till populär kultur och till de medier som eleverna har använt utanför skolan. Den debatten som vi har nu om informationsteknik är något som känns igen från tidigare debatter om allt från huruvida man ska använda tecknade serier i undervisningen till debatten om miniräknaren. Eleverna använder sig av Internet och datorspel som naturliga arenor för lärande. Smarta telefoner och surfplattor är andra centrala verktyg i många ungas liv. Om skolan nu tar sitt sunda förnuft till fånga och börjar använda datorspel i skolan med ett tydligt pedagogiskt syfte så skulle undervisningen kunna bli avsevärt mycket bättre!

Det finns ett par intressanta böcker inom detta område. Här är några tips för den som vill läsa vidare:

Mikael Alexandersson och Thomas Hansson. Unga nätmiljöer. Nya villkor för samarbete och lärande. Studentlitteratur.

Medierådet (http://www.medieradet.se). Att leva i World of Warcraft - tio ungdomars tankar och erfarenheter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar